Nieuwsbericht

Gewoonte 4: Denk win - win, jij en ik

Door Marjan Wessels - Taale

Beste ouders,

Afgelopen weken hebben we in alle groepen gewerkt aan Gewoonte 4 : Win - win, jij en ik. 
Deze gewoonte hoort net als gewoonte 5 en 6 bij de stam van de boom en gaat over jezelf en je relatie tot de ander.

Win-win, dat klinkt volwassen. Toch kunnen kinderen en tieners  ook leren om hier goed mee om te gaan. Als je ruzie hebt of een verschil van mening moet de oplossing voor allebei goed zijn anders gaat het niet werken.

Het is best fijn om te winnen; de beste te zijn; de eerste te zijn; de stoerste te zijn; de grappigste te zijn... en noem maar op. Maar jij bent niet de enige die dat graag wil: Andere mensen voelen en willen dat net zo. Het is veel leuker om allebei blij te zijn met wat je kunt of doet. Als je win-win denkt, zoek je samen naar een oplossing die voor allebei goed voelt. Dan vind je het fijn als iemand blij is. Je geniet ervan als je iemand aandacht kan geven, of kan helpen. Je eigen inbreng kan je relatie met iemand veranderen ten goede! Win – win denken is gebaseerd op de principes van wederzijds voordeel en eerlijkheid.  Het vraagt moed en vriendelijkheid.

Soms is het leuk om iets grappigs te vertellen, maar het is ook leuk om naar een verhaal van een ander te luisteren. Soms ben ik slim maar het is toch ook prima als de ander eens slimmer is, dan kan die mij helpen. En als ik even niet zo stoer ben is het super als de ander dat wel is en mij kan helpen. Zo doe je een storting op de emotionele bankrekening van de ander (je hebt wat voor elkaar over of je helpt elkaar). 

 

Samen genieten van wat je allebei kunt: dat is echt win-win denken, want dan is 1+1=3!

We hebben in de groepen gewerkt aan onderstaande doelen:

Groep 1-2:
Het kind bedenkt een plan waar alle kinderen mee instemmen.
Het kind houdt in zijn spel rekening met de ander.
Het kind kan eerlijk delen.
Het kind benoemt wat het wil.

Groep 3-4: 
Ik kan de wensen van een ander vergelijken met mijn eigen wensen.
Ik vind de wensen en behoeften van een ander net zo belangrijk als die van mezelf.
Ik kan me over mijn eigen ideeën heen zetten.
Ik zorg ervoor dat iedereen gehoord wordt

Groep 5-6:
Ik kan een win-win overeenkomst afsluiten.
Ik erken de ideeën en meningen van de ander.
Ik respecteer het als er geen win-win situatie te bedenken is.
Ik vind eerlijke feedback van een ander niet bedreigend.

Groep 7-8:
Ik laat een mentaliteit van overvloed zien.
Ik luister naar ideeën van anderen, ook als ik het er niet mee eens ben.
Ik durf moed te tonen.
Ik behandel mensen zoals ik zelf behandeld wil worden. 

Met vriendelijke groeten,
Alle leerkrachten en de leerlingen.