Nieuwsbericht

Leader in Me gewoonte 5

Door Leon van Dalen

We vinden het belangrijk dat we begrepen worden. Dat wat we zelf te vertellen hebben, moet begrepen worden door de ander. De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om iemand te begrijpen; ze luisteren om antwoord te kunnen geven. Ze zijn zelf aan het woord of denken er over na welk antwoord ze gaan geven. Ze luisteren met de bril van wat ze zelf hebben meegemaakt: ‘O, ik weet precies wat je bedoelt..’ of ‘Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ik zal vertellen wat je moet doen.’ Met zulke reacties ben je meestal niet geholpen.

U kent vast iemand die goed kan luisteren. Je voelt je welkom je verhaal te vertellen, je merkt aan de ander dat hij aandacht voor je heeft, betrokken is. Dat die persoon je wil begrijpen en niet oordeelt of invult vanuit zijn eigen beleving. Dat hij zich verplaatst in jouw wereld. Dat hij luistert met z’n oren, maar vooral met z’n hart. 

Gewoonte 5: Eerst luisteren dan praten
Komende weken staat de vijfde gewoonte centraal. Dit is de eerste gewoonte “Eerst begrijpen en dan begrepen worden”. We bespreken de ‘brillen’ die bij deze gewoonte horen.

De ‘gewone bril’: ik moet ervoor zorgen dat mensen mijn standpunt begrijpen. De ‘effectieve bril’: Ik heb meer invloed bij anderen als ik hen eerst probeer te begrijpen.
Luisteren met de bedoeling om te antwoorden Empatisch (=meevoelend) luisteren toepassen
Confronteren en beledigen, of helemaal niets zeggen Respectvol proberen begrepen te worden

 

Vanuit de verschillende brillen gaan we aan de slag met de doelen uit de leerlijn. In het weeknieuws van de groepen hoort u er meer over.

Groep 1-2:
- Het kind luistert naar de ander.
- Het kind begrijpt de lichaamstaal van de ander (bv. ziet dat de ander verdrietig of boos is).
- Het kind kan herhalen (samenvatten) wat de ander gezegd heeft.
- Het kind kan beurten nemen en geven.

Groep 3-4: 
- Ik kan mij inhouden als ik naar de ander luister.
- Ik kan meeleven met de ander.
- Ik wil de ander begrijpen.
- Ik kan mijn mening delen met ik-berichten.

Groep 5-6:
- Ik luister voordat ik praat.
- Ik leef mee als de ander iets vertelt.
- Ik probeer de ander te begrijpen, bijvoorbeeld door verhelderingsvragen te stellen.
- Ik zeg er wat van als de ander mij niet serieus lijkt te nemen.

Groep 7-8:
- Ik kan de ander ruimte geven in een gesprek.
- Ik kan mijn eigen gedachten beheersen als ik naar de ander luister.
- Ik weet dat een boodschap op papier of in een chat anders over kan komen.
- Ik kan mijn gevoelens uiten op een respectvolle manier.
- Ik zorg er op een respectvolle manier voor dat anderen mij begrijpen.