Nieuwsbericht

Leader in Me gewoonte 4

Door Leon van Dalen

Beste ouders,

Als een kind geboren wordt, is het kind afhankelijk van de ouders. Gaandeweg ontwikkelt het kind onafhankelijkheid. Dat zien we heel praktisch in het zindelijk worden. Eerst verschonen de ouders de luiers, later gaat het kind zelf naar de wc. Zo werkt het ook op andere gebieden. Als iemand in alles onafhankelijk zou zijn, hebben we ons doel in opvoeding en onderwijs niet gehaald. We willen immers dat ons kind ook kan samenleven met anderen. Dat wordt wel wederzijds afhankelijk genoemd. Je kunt afhankelijk zijn als je weet wie je bent en wat je kunt. 

In gewoonte 1-3 werken we aan een sterke persoonlijkheid. In gewoonte 4-6 werken we aan een gezonde wederzijdse afhankelijkheid. De interactie, de communicatie tussen mensen onderling is zo belangrijk om elkaar te kennen en te waarderen.

In de onderlinge verhoudingen en gesprekken kun je de volgende patronen ontdekken:

  1. Win-verlies: ik ga winnen, jij gaat verliezen
  2. Verlies-win: loop maar over me heen, iedereen doet het
  3. Verlies-verlies: ik ga verliezen, dan zul jij ook verliezen
  4. Win: zolang ik maar win, maakt het me niet uit of jij wint of verliest
  5. Win-win: laten we een oplossing zoeken die voor ons beiden werkt
  6. Win-win of geen overeenkomst: laten we een oplossing zoeken die voor beide werkt - anders doen we het niet

De gedachte die vaak meespeelt, is de gedachte van ‘tekort’. Dat zorgt ervoor dat we weinig mogelijkheden zien. Als we leven uit ‘overvloed’, dan zien we juist heel veel mogelijkheden. Een gouden regel in het leven is: een ander behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Hoe mooi kan dan het leven zijn?! 

Gewoonte 4: denk win-win, jij en ik
Komende weken staat de vierde gewoonte centraal. Dit is de eerste gewoonte over samenwerken met de ander. We bespreken de ‘brillen’ die bij deze gewoonte horen.

De ‘gewone bril’: er is maar een beperkte hoeveelheid en hoe meer jij krijgt, hoe minder ik krijg. De ‘effectieve bril’: er is voldoende voor iedereen en dan nog is er over.
Je voelt je bedreigd door het succes van anderen Leven uit een mentaliteit van overvloed
Niet gevoelig zijn voor de behoeften en wensen van anderen of je eigen behoeften en wensen opgeven voor de eisen van anderen Balanceren tussen moed en meegaandheid
Alleen aan je eigen behoeften denken Denken aan de voordelen voor anderen en voor jezelf
Ervan uitgaan dat je wint of verliest Tot win-win overeenkomsten komen

Vanuit de verschillende brillen gaan we aan de slag met de doelen uit de leerlijn. In het weeknieuws van de groepen hoort u er meer over.

Groep 1-2:
- Het kind bedenkt een plan waar alle kinderen mee instemmen.
- Het kind houdt in zijn spel rekening met de ander.
- Het kind kan eerlijk delen.
- Het kind benoemt wat het wil.

Groep 3-4: 
- Ik kan de wensen van een ander vergelijken met mijn eigen wensen.
- Ik vind de wensen en behoeften van een ander net zo belangrijk als die van mezelf.
- Ik kan me over mijn eigen ideeën heen zetten.
- Ik zorg ervoor dat iedereen gehoord wordt

Groep 5-6:
- Ik kan een win-win overeenkomst afsluiten.
- Ik erken de ideeën en meningen van de ander.
- Ik respecteer het als er geen win-win situatie te bedenken is.
- Ik vind eerlijke feedback van een ander niet bedreigend.

Groep 7-8:
- Ik laat een mentaliteit van overvloed zien.
- Ik luister naar ideeën van anderen, ook als ik het er niet mee eens ben.
- Ik durf moed te tonen.
- Ik behandel mensen zoals ik zelf behandeld wil worden.