Nieuwsbericht

Leader in Me gewoonte 3

Door Leon van Dalen

Beste ouders,

“Het belangrijkste is om het belangrijkste het belangrijkste te laten zijn.” Dit is een uitspraak van Covey. Een zin die je een paar keer goed moet lezen. ‘Belangrijke zaken eerst', zo luidt gewoonte 3, in kindertaal: ‘eerst mijn werk en dan mijn spel.’

Je kunt je tijd maar één keer besteden. En binnen die tijd wil je de belangrijke dingen doen, die urgent zijn, maar ook die belangrijke dingen die niet urgent zijn maar wel je kwaliteit van leven bepalen. De dingen die je afleiden of die tijdverspilling zijn, vragen echter heel vaak veel tijd.

Gewoonte 3
Komende weken staat de derde gewoonte centraal. Dit is de laatste gewoonte over het werken aan jezelf. We bespreken de ‘brillen’ die bij deze gewoonte horen.

De ‘gewone bril’: ik besteed tijd aan de meest urgente dingen De ‘effectieve bril’: ik besteed tijd aan de meest belangrijke dingen
De meeste tijd besteden aan het oplossen van problemen Focus op wat je belangrijk vindt
Proberen om alles te doen Elimineer het onbelangrijke
Soms of helemaal niet plannen Plan elke week
Je laten leiden door het moment Trouw blijven op het moment van keuze

Vanuit de verschillende brillen gaan we aan de slag met de doelen uit de leerlijn. In het weeknieuws van de groepen hoort u er meer over.

Groep 1-2:
- Het kind kiest wanneer het een verplichte activiteit uitvoert.
- Het kind kiest en blijft bij deze keuze.
- Het kind is betrokken bij de activiteit.
- Het kind voert zijn taken/klusjes uit en laat zich niet afleiden.

Groep 3-4: 
- Ik kan voor mijn werk plannen wat ik het eerst ga doen.
- Ik kan uit een aantal opties benoemen wat belangrijk is, en wat niet belangrijk is.
- Ik maak een moeilijke taak helemaal af.
- Ik laat zien dat ik het belangrijk vind om het werk af te maken..

Groep 5-6:
- Ik kan mijn werk inplannen.
- Ik kan benoemen wat belangrijk is om te doen.
- Ik durf nee te zeggen.
- Ik verdeel het leren voor de toets over meerdere dagen

Groep 7-8:
- Ik kan mijn huiswerk zelf plannen.
- Ik weet waar een activiteit past in de tijdsmatrix. 
- Ik kan bij mijn keuze blijven, ook als het moeilijk wordt.
- Ik laat discipline zien.