Nieuwsbericht

Leader in Me gewoonte 1

Door Leon van Dalen

Beste ouders,

‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…’ Misschien hebt u dit spelletje wel gedaan met de kinderen onderweg naar het vakantieadres. Soms is het gemakkelijk te raden, soms duurt het erg lang voor het goed geraden is. Dan merkt u soms hoe anders uw kind kijkt naar de omgeving. 

De bril
Een andere bekende uitdrukking is: ‘Hoe je kijkt, is wat je ziet.’ Dat herkent u vast. Bent u lekker uitgeslapen en positief aan de dag begonnen, dan bekijkt u alles door een positieve bril. Bent u somber, dan ziet uw omgeving er heel anders uit. Het blijft natuurlijk niet bij kijken. De bril waar u mee kijkt, bepaalt ook uw reactie, wat u doet. Dit wordt ook wel een paradigma genoemd. Een paradigma is hoe u naar de wereld kijkt, die begrijpt en interpreteert: de mentale kaart.

Veranderen
Veranderen is niet gemakkelijk. Bepaald gedrag is soms heel lastig te veranderen. Op school werken we aan de bril waardoor leerlingen kijken. Want als je een andere bril kan opzetten, kun je eenvoudiger je gedrag veranderen.

Gewoonte 1
Komende weken (tot aan de herfstvakantie) staat de eerste gewoonte centraal: ‘Wees proactief, maak een keus’. We bespreken de ‘brillen’ die bij deze gewoonte horen.

De ‘gewone bril’: zo is het nu eenmaal en ik kan er niet veel aan veranderen. De ‘effectieve bril’: Ik kan kiezen en ik ben zelf verantwoordelijk.
Reageren vanuit je humeur, gevoelens en omstandigheden Pauzeren en reageren op basis van principes en gewenste resultaten
Verwijten, beschuldigen en slachtoffer-taal gebruiken Proactieve taal gebruiken
Tijd en energie verspillen aan zaken waar je geen controle over hebt Focus op de zaken waar je invloed op hebt
Negatieve patronen doorgeven Het anders doen

Vanuit de verschillende brillen gaan we aan de slag met reactief/proactief gedrag, de pauzeknop, de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid.

Vanuit de leerlijn werken we aan de volgende doelen:

Groep 1-2:
- Het kind kan kiezen uit twee of meer keuzes.
- Het kind kan kalm blijven.
- Het kind stopt met hulp van de leerkracht slecht gedrag.
- Het kind kan eigenschappen van zichzelf noemen.

Groep 3-4:
- Ik zeg wat mijn voorkeur heeft.
- Ik denk na voor ik reageer.
- Ik stop negatief gedrag.
- Ik laat zien dat ik goed omga met de spullen van mezelf en de ander.

Groep 5-6:
- Ik maak mijn eigen keuzes, ook als de meerderheid iets anders kiest.
- Ik focus me op dingen die ik kan beïnvloeden.
- Ik weet hoe ik me gedraag in verschillende situaties.
- Ik gedraag me als een goed voorbeeld voor een ander.

Groep 7-8:
- Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.
- Ik neem zelf verantwoordelijkheid voor mijn geluk.
- Ik kan pauzeren in een situatie om te kiezen hoe ik reageer.
- Ik kan op een positieve manier invloed hebben op een ander.
- Ik gebruik proactieve taal.

Portfolioblad ‘de boom’
De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen een eigen portfolioblad. Daarin staan de gewoonten en de woorden waaraan gewerkt wordt. Op de achterkant staan de stellingen waar we mee aan de slag gaan. De boom is nu nog kaal. De kinderen kunnen bij gewoonte 1 zijwortels tekenen om te laten zien hoe goed ze al in staat zijn om te doen wat er in de stelling staat. Zo gaan we de gewoonten langs. Aan het eind van het schooljaar hebben we dan een mooi gevulde boom. Aan de hand van die gevulde boom kunnen de kinderen dan vertellen wat ze geleerd hebben.